Co to jest normalny teatr?
W poniedziałek, 23 października o 18:00 Teatr Zagłębia zaprasza na debatę „Co to jest normalny teatr?”. Dyskusja jest wydarzeniem towarzyszącym do spektaklu „Wojna światów”w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, którego premiera odbędzie się w listopadzie.
Kategoria normalnego teatru pojawia się coraz częściej w mediach oraz wypowiedziach polityków, artystów, widzów i ekspertów. Jest on przeciwstawiany kontrowersyjnym spektaklom, działalności zaangażowanych politycznie twórców. Normalny teatr trudno jest jednak zdefiniować.
– Z kontekstu możemy wnioskować, że charakteryzuje się on wysokim poziomem artystycznym, promuje powszechnie uznane wartości, wzbudza śmiech prześwietnymi żartami. A co za tym idzie – utwierdza zastany porządek świata, a nie go podważa. W czasie naszej dyskusji ruszymy w poszukiwanie normalnego teatru, zastanowimy się, co stoi za tym pojęciem, komu jest potrzebne i jakie obietnice za sobą niesie. – mówi Katarzyna Niedurny, moderatorka dyskusji, zajmująca się w Teatrze Zagłębia edukacją teatralną.
Dyskusja jest wydarzeniem towarzyszącym do spektaklu „Wojna światów” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, opartym na jednej z najbardziej znanych książek sci-fi. Reżyserka przedstawia moment, w którym to, co normalne: nasza codzienność, przyjęty porządek społeczny i hierarchia zostaje zburzone przez niespodziewane wydarzenie – najazd Marsjan. Premiera spektaklu – 4 listopada. Debata odbywa się w ramach cyklu „Teatr jest spotkaniem”. Wstęp – 1 zł.
Prowadzenie:
Katarzyna Niedurny – teatrolożka, krytyczka, edukatorka w Teatrze Zagłębia. W ramach studiów doktoranckich na Uniwersytecie Jagiellońskim naukowo zajmuje się potencjałem politycznym publiczności teatralnej.
Goście:
Marta Bryś – doktorantka na teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, koordynatorka i producentka wydarzeń artystycznych. Publikuje na łamach „Didaskaliów”, „Notatnika Teatralnego”, „Dialogu”, „Opcji” i „Dwutygodnika”.
Aneta Groszyńska – teatrolog, reżyserka teatralna, kierownik artystyczna w Teatrze Zagłębia. W swoich spektaklach używa w nowy sposób znanych konwencji teatralnych: od kabaretu tworzonego w warszawskich piwnicach, po musical w Narodowym Starym Tetrze robionym na podstawie reportażu „Głód” Martina Caparrosa.
Witold Mrozek – krytyk teatralny, publicysta. Dziennikarz „Gazety Wyborczej”, stale współpracuje m.in. z internetowym pismem kulturalnym dwutygodnik.com i „Krytyką Polityczną”.
Weronika Szczawińska – reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni, doktor nauk humanistycznych. Nominowana do Paszportu Polityki 2014 za „konsekwentne budowanie własnego języka teatralnego”. Współpracowała z teatrami w całej Polsce m.in. z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, niezależnym teatrem Komuna Warszawa.