Bilet do teatru za 500 groszy
W maju, z okazji Dnia Teatru Publicznego teatry w całej Polsce zagrają swoje spektakle w ramach organizowanej już po raz trzeci akcji biletu za grosze. 19 maja w Teatrze Zagłębia będzie można zobaczyć „Cesarza” na podstawie reportażu Ryszarda Kapuścińskiego. Bilety w specjalnej cenie 500 groszy (5 zł) będzie można kupić osobiście w kasie teatru 13 maja od 15:00.
W tym roku Dzień Teatru Publicznego obchodzony będzie już po raz trzeci. Pomysł tego święta zrodził się w 2015 roku, kiedy teatr publiczny w Polsce – a więc teatr dostępny i mówiący w imieniu każdego – obchodził 250-lecie swojego istnienia.
Celem tegorocznej akcji „Bilet do teatru za 500 groszy” jest zwrócenie uwagi, że teatr jest miejscem dostępnym oraz reagującym żywo na otaczającą nas rzeczywistość. I właśnie do tej żywej problematyki nawiązuje w tym roku cena biletu – 500 groszy odpowiada liczbie spektakli premierowych w ostatnim sezonie, których twórcy wykorzystali do rozmowy z widzami współcześnie napisane teksty.
Bilet za 500 groszy będzie można kupić w Teatrze Zagłębia 13 maja od godz. 15:00 – jedynie w kasie. Teatr nie prowadzi rezerwacji na ten spektakl, nie ma też możliwości zakupu biletów online. Jedna osoba może kupić maksymalnie 2 bilety.
W akcji „Bilet do teatru za 500 groszy” z okazji Dnia Teatru Publicznego weźmie udział 97 teatrów z 38 polskich miast, a więc o osiem teatrów więcej niż w roku ubiegłym. Repertuar można sprawdzić na stronie www.dzienteatrupublicznego.pl.
Akcję finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynuje ją Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Grosze grają rolę!
„Cesarz” – informacje o spektaklu:
Ryszard Kapuściński – wybitny reportażysta, nazywany też cesarzem reportażu – międzynarodową sławę zdobył właśnie dzięki „Cesarzowi”. Uznano go za najlepszą książkę roku wg „Sunday Times”, stał się światowym bestsellerem i wielokrotnie był wystawiany na teatralnych scenach.
W „Cesarzu” Kapuściński opisuje ostatnie lata panowania władcy Etiopii Hajle Sellasje. Dzięki rozmowom z ludźmi z najbliższego otoczenia cesarza – urzędnikami, służbą, ludźmi pałacu – Kapuściński zagłębia się w sekrety życia na dworze władcy. Opowiadają oni o służalczości, strachu, konkurowaniu o względy, intrygach, uległości i lizusostwie, które przez lata budowały absolutną władzę cesarza.
– „Cesarz” jest moim zdaniem w dużo większym stopniu formą refleksji o istocie władzy niż opisem konkretnej sytuacji w Etiopii. Opisywane wydarzenia w istocie niczym nie różnią się od tego, co można zaobserwować w innych państwach. Dla mnie jest to książka nie o cesarzu, a o ludziach dworu, a dokładniej: o tym, jak wygląda, czym się charakteryzuje i co robi z ludźmi fakt, kiedy sięgają po władzę. Siła książki Kapuścińskiego leży właśnie w umiejętności pokazania mechanizmów i zależności między „tymi wyżej” a „tymi niżej” w hierarchii.
Jak nisko potrafimy upaść, sięgając po zaszczyty, czemu się sprzeniewierzyć dla własnych partykularnych interesów? – zastanawia się Aneta Głuch-Klucznik, reżyserująca przedstawienie.
Adaptację przygotował Tomasz Man, scenografię – Marianna Lisiecka, choreografię – Maćko Prusak, muzykę – Marek Otwinowski, światła – Robert Baliński.
Na scenie zobaczymy: Agnieszkę Bałagę-Okońską, Agnieszkę Bieńkowską, Marię Bieńkowską, Ryszarda Celińską, Beatę Deutschman, Michała Bałagę, Przemysława Kanię, Krzysztofa Korzeniowskiego, Tomasza Muszyńskiego, Sebastiana Węgrzyna.
Fot. Maciej Stobierski