Druga część wykładów „Teatr-Aktor-Publiczność”
Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu serdecznie zaprasza na wykłady z cyklu „Teatr – Aktor – Publiczność”. We wtorek 27 października 2015 o godz. 18.00 w Czytelni Biblioteki Głównej przy ul. Zegadłowicza 2, wysłuchamy wykładów pracowników naukowych z Zakładu Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – dr hab Doroty Fox i dra Jacka Mikołajczyka. Wstęp wolny.
Oto zaplanowane tytuły wykładów:
Dr hab. Dorota Fox: „Kabaret. Zabawa – rzemiosło – sztuka”
Dr Jacek Mikołajczyk: „Jak wyreżyserować trupa? Rodzina Addamsów w Gliwickim Teatrze Muzycznym – refleksje reżysera”
Wykłady stanowią część projektu MBP „I Sosnowiecka Jesień Teatralna”, dofinansowanego ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach konkursu grantowego „Teatr 2015 – Promesa: 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Edukacja teatralna”.
Dr hab. Dorota Fox jest adiunktem w Zakładzie Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego, członkiem Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych oraz Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się: historia krytyki teatralnej, teatr dwudziestolecia międzywojennego oraz formy sztuki estradowej. Jest też niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie kabaretu, autorką ważnej, bo wypełniającej lukę w badaniach nad kabaretem okresu międzywojennego, pozycji książkowej „Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy. Z prasowego archiwum Dwudziestolecia”. W swojej książce autorka, kierując się badaniami socjologiczno-literackimi dokonała analizy tego fenomenu, jakim niewątpliwie był teatr kabaretowy i rewiowy w okresie międzywojnia. Książka jest efektem gigantycznej pracy nad rozproszonymi w prasie artykułami, recenzjami, notatkami dotyczącymi warszawskiego kabaretu w l. 1918-1939. Dorota Fox jest też autorką, wydanej w 2013 r. książki: „Czasopiśmiennictwo teatralne w Polsce w latach 1918-1939″, będącej naukowym opracowaniem czasopism, których treść w całości lub w przeważającej części poświęcona jest problematyce teatralnej. W kręgu badań Autorki znalazły się nie tylko pisma zajmujące się teatrem profesjonalnym, ale też periodyki zamieszczające teksty na temat teatrzyków kabaretowo-rewiowych, cyrków i innych widowisk.
Dr Jacek Mikołajczyk – Teatrolog, tłumacz, kierownik literacki Gliwickiego Teatru Muzycznego, doktor nauk humanistycznych. Absolwent reżyserii opery i innych form teatru muzycznego w PWST w Krakowie. Adiunkt w Zakładzie Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie również ukończył studia na kierunku kulturoznawstwo (specjalność: teatrologia). Stypendysta Fulbrighta w 2012 roku. W latach 2012-2013 gościnny wykładowca University of Washington w Seattle (USA). Autor książek: „Musical nad Wisłą” (Gliwicki Teatr Muzyczny) oraz „Zabójczy flirt. Literatura i terroryzm” (Wydawnictwo Naukowe PWN). Jako krytyk teatralny współpracował m.in. z „Teatrem”, „Opcjami”, „Sceną”, „Sceną polską Playbill” i innymi czasopismami teatralnymi i kulturalnymi. Autor wielu publikacji naukowych. Jako tłumacz współpracuje m.in. z wydawnictwami Sonia Draga i Readers Digest. Przetłumaczył ponad trzydzieści powieści, w tym: „Junior sam w domu” Macaulaya Culkina, „Burmistrz Lexington Avenue” Jamesa Sheehana, „Sanktuarium” Raymonda Khoury’ego, „Różany labirynt” Titanii Hardie, „Ulica potępionych” Andrew Klavana. W Gliwickim Teatrze Muzycznym w latach 2002 – 2014 pełnił funkcję kierownika literackiego; wcześniej przez dwa lata był sekretarzem literackim tego teatru. Współpracował tu przy realizacji wielu premier musicali, oper, operetek i innych spektakli. W 2004 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym miała miejsce premiera musicalu „Grają naszą piosenkę” z polskimi tekstami piosenek jego autorstwa, wystawionego później również w krakowskiej Bagateli i warszawskim Teatrze na Woli (w rolach głównych wystąpili tam Beata Rybotycka i Zbigniew Wodecki). W 2005 roku Gliwicki Teatr Muzyczny przygotował polską prapremierę „42 ulicy” H. Warrena, w 2007 roku musicalu „Ragtime” S. Flaherty’ego, w 2009 roku „High School Musical”, w 2010 roku „Hair” Galta MacDermota, a w 2012 roku „Tarzana” Phila Collinsa w jego tłumaczeniu. W 2011 roku debiutował jako reżyser musicalem „Przebudzenie wiosny” w krakowskiej PWST we własnym tłumaczeniu. W Programie Drugim Polskiego Radia prowadzi (razem z Marcinem Zawadą) autorską audycję „Ten cały musical”. W Gliwickim Teatrze Muzycznym przygotował polską prapremierą musicalu „Rodzina Addamsów” jako autor przekładu i reżyser spektaklu (marzec 2015). W maju 2015 roku spektakl ten otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategoriach „Najlepszy spektakl” i „Najlepszy scenograf”. (źródło: teatr.gliwice.pl)