Kolejny sukces spektaklu „Koń, kobieta i kanarek”
Spektakl Teatru Zagłębia „Koń, kobieta i kanarek” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka został zakwalifikowany do 10. edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Sosnowiecka realizacja została zaproszona jako jedna z sześciu spośród 80 polskich przedstawień. Wyboru dokonał Jacek Sieradzki, dyrektor programowy festiwalu, redaktor naczelny czasopisma „Dialog”.
– Słowo „raport” wpisane do tytułu Festiwalu zobowiązuje. Chciałbym, żeby nasz afisz odzwierciedlał, na ile się da miarodajnie, to, co interesującego narodziło się na obszarze dramatu w roku 2014. Oczywiście niepodobna myśleć o wyczerpaniu tematu. Ale można, sądzę, myśleć o pokazaniu polskiej dramaturgii współczesnej na scenach w całej jej różnorodności, wielonurtowości i, by tak rzec, wielokonwencjonalności – zapowiada Sieradzki na stronie internetowej R@Portu.
„Koń, kobieta i kanarek” jest jedyną realizacją z województwa śląskiego zakwalifikowaną do udziału w festiwalu. W marcu spektakl był prezentowany na 35. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, a w kwietniu TVP Kultura transmitowała go na żywo w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski. Za realizację przedstawienia Remigiusz Brzyk zdobył Nagrodę Główną, Laur Konrada na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Podczas R@Portu spektakl ma szansę zdobyć Nagrodę Główną Festiwalu. Na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni zostanie zaprezentowany 20 maja o godz. 19:00.
Autor „Konia, kobiety i kanarka” Tomasz Śpiewak jest dramaturgiem i tłumaczem, absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji i Columbia University w Nowym Jorku. Współpracował m. in. z Remigiuszem Brzykiem, Łukaszem Kosem, Wojciechem Klemmem, Michałem Borczuchem i Natalią Korczakowską. W 2013 roku jego sztuka „Harce młodzieży polskiej” została zakwalifikowana do półfinału VI Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.
Do udziału w tegorocznym R@Porcie zostały zaproszone również: „Obwód głowy” Zbigniewa Brzozy i Wojtka Zrałka-Kossakowskiego, w reżyserii tego pierwszego (Teatr Nowy, Poznań); „Nie-Boska komedia” Pawła Demirskiego, w reż. Moniki Strzępki (Stary Teatr, Kraków); „Narodziny Fryderyka Demuth” Macieja Wojtyszki, w jego reżyserii (Teatr im. Słowackiego, Kraków), „Tata” Artura Pałygi, w reż. Małgorzaty Bogajewskiej (Teatr Bagatela, Kraków) oraz „Broniewski” Radosława Paczochy, w reż. Adama Orzechowskiego (Teatr Wybrzeże, Gdańsk).